Elaka kommentarer

Igår fick jag en kommentar som har fått mig att reflektera från många olika vinklar. Den gav tydlig konstruktiv kritik som jag uppskattar väldigt mycket. Det kommentaren handlade om var att hon tyckte jag la fram allt som perfekt och bad mig tänka på att folk kan må dåligt av att läsa sådant. Hon skrev också att när hon själv var yngre så mådde hon dåligt av bloggar och det resulterade i att hon började skriva elaka kommentarer på andras bloggar.
 
Först och främst vill jag berömma dig som skrev denna kommentaren så mycket för att du har kommit så långt att du idag väljer att ge konstruktiv kritik istället för att lägga en elak kommentar. Du har vuxit så mycket med det! Alla kan vi självklart bli provocerade av varandra men att möta det på detta sättet är så mycket mer värdigt.
 
Men sen kände jag också såhär, "fast vänta lite!!" Varför ska jag inte få skriva om saker som jag är glad över och som jag tycker om på MIN blogg för att någon som läser den mår dåligt då. Då kanske man ska sluta läsa bloggen om man inte klarar att läsa sådant? Och hur kan det på något sätt bli okej för någon att kommentera taskigt på någons blogg bara för att den själv blir svartsjuk eller mår dåligt över det den läser. Om man är ledsen över att man mår dåligt och vet själv hur ont det gör, hur fan kan man då önska de hos någon annan?! "Om jag inte får det ska minsann ingen annan heller få det" " Om jag ska må dåligt ska minsann alla andra också göra det"

Hur hade världen sett ut om alla var sånna? Jo alla hade vi troligtvis mått otroligt dåligt eller legat döende i cancer för om någon annan gör det ska alla göra det!

Och någonting jag verkligen aldrig kommer kunna förstå är hur man kan medvetet vilja såra eller trycka ner någon annan? Hur kan man vilja ha det på sitt samvete!!! Du kommer fortfarande inte äga 5 Chanelväskor efter det, utan det enda du åstakommit är att du har tappat din värdighet! Varför vill man inte vara en god människa? Varför vill man inte göra andra lyckliga? Hur kan känslan att vilja såra och trycka ner någon vara starkare än att vilja göra någon glad. Hur fan kan man vara stolt över sig själv efter att ha gjort något taskigt?!?! Jag lovar er alla att göra någon annan glad är tusen gånger roligare och känns tusen gånger bättre än att vara elak!

Självklar blir jag självklart också provocerad ibland av saker jag läser, men vet ni var jag gör då? Antingen så går jag in på en annan blogg och lämnar den tidigare eller så ringer jag min bästis Becca för där vet jag att jag får en vettig diskussion om saken och sen släpper jag det. Så diskutera det som stör er med någon som ni vet håller med eller bäst av allt, BARA SLÄPP DET!

Nu blev detta ett väldigt långet inlägg men avlutningsvis vill jag ta upp en sak som jag har tänkt på. Det är att när man pratar om näthat så analyserar man bloggarna och inte dem som hatar. Jag är en person som verklig vill förstå andra personen och med den kommentaren jag fick, fick jag en lite större förståelse att problemet ligger ALDRIG hos bloggen utan det är hos de läsare som kommenterar elak. Det är där problemet ligger och det är där det måste ske en förändrig. Som jag sa tidigare att jag lovar er alla att göra någon annan glad är tusen gånger roligare och känns tusen gånger bättre än att vara elak!

Och till alla er som tycker min blogg är ytlig och perfekt. Jag har mycket bagage som jag bär på som jag nyss tagit mig ur. Någon gång kommer jag berätta om min gymnasietid som va de fyra tuffaste åren i mitt liv. Någon gång kommer jag berätta om hur det är att ramla ihop på morgonen och inte kunna resa sig. Någon gång kommer jag berätta om det stora mörker jag levde i under min utbrändhet. Någon gång kommer jag berätta om hur det var att vara konstant sjuk och hur det är att gång på gång gå till doktorn och de inte hittar något fel och framför allt någon gång kommer jag berätta hur jag tog mig ur det starkare än någonsin.
 

 


Kommentarer
Postat av: ISA

men jag blir mer inspirerad och peppad på livet liksom av bloggar som lyfter fram det fina i livet. Det är ju det en ska foka på! sen förstår man ju att allt inte alltid är en dans ändå.. eller förstår inte folk det!? KRAM! <3

Svar: Jag tycker också det är mycket roligare att läsa om positiva saker! Men vissa väljer att bli provocerade istället för inspirerade. Kram! <3
Malin Henriksson

2015-07-03 @ 22:39:57
URL: http://isabyl.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback